Literature

We have compiled further literature for you below. Please note that some of it is only available in German. It is a diverse mixture of press releases, scientific publications, monographs and newsletters from other universities. Although the latter are partly produced in other federal states, they contain much interesting information on nationwide news and events. The list is a beginning and will be continuously supplemented. 
At the same time, we are expanding our gender library. Various books on the following topics can be found in our offices: "Gender, career planning, diversity and equality".

 

Covid-19 and equal opportunity

bukof (2020): Geschlechterpolitik in Zeiten von Corona – Ergebnisse einer Umfrageunter den Frauen- und Gleichstellungsakteur*innen der außeruniversitären Forschungsorganisationen und Hochschulen.

Bünning, M., Hipp, L. & Munnes, S. (2020):Erwerbsarbeit in Zeiten von Corona. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB).

DAK-Gesundheit (2020): Corona: Schulschließungen belasten Mütter besonders.

Frederiksen, B., Gomez, I., Salganicoff, A. & Ranji, U. (2020): Coronavirus: A Look at Gender Differences in Awareness and Actions. KFF

Ipe, T. S., Goel, R., Howes, L. & Bakhtary, S. (2021). The impact of COVID-19 on academic productivity by female physicians and researchers in transfusion medicine. Transfusion, 61(6)

Jones, Y., Durand, V., Morton, K., Ottolini, M., Shaughnessy, E., Spector, N. D. et al. (2020). Collateral Damage: How COVID-19 Is Adversely Impacting Women Physicians. Journal of Hospital Medicine, 15(8)

MaLisa Stiftung (2020): Wer wird in Krisenzeiten befragt?

Oertelt-Prigione, S.(2020): The impact of sex and gender in the COVID-19 pandemic. Publications Office of the EU.

Rattenhuber, E. (2020): Mütter schultern in der Corona-Krise die Hauptlast. Süddeutsche Zeitung, 13 Oct. 2020

Viglione, G.: Are women publishing less during the pandemic? Here's what the data says. Nature, Vol. 581, pp. 365-366

Summary of the study in German.pdf

 

Gender-specific career differences

Ceci S.J. & Williams W.M. (2010): Understanding current courses of women´s underrepresentation in science. PNAS, Vol.108, no.8, pp. 3157-3162

Cramer, B., Hanika, M.& Diehl-Schmid, J. (2016):Küche, Kinder, Professur? Die wissenschaftliche Karriere von Ärztinnen in der Hochschulmedizin. Beiträge zur Hochschulforschung, 190 (38), S. 190-219

Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina e. V. (2022): Frauen in der Wissenschaft: Entwicklungen und Empfehlungen. Halle (Saale).

Deutscher Ärztinnenbund (2022): Medical Women on Top: Dokumentation des Anteils von Frauen in Führungspositionen in klinischen Fächern der deutschen Universitätsmedizin.

Ginal, M. (2019): Geschlechterungleichheiten in der Universitätsmedizin. Springer

Hendrix, U., Mauer, H., Niegel, J. (2019): Karrierehindernis Geschlecht? Zum Verbleib von Frauen in der Hochschulmedizin. GENDER, 1, pp. 47-62

Hui, K., Sukhera, J., Vigod, S., Taylor, V., Zaheer, J. (2020): Recognizing and addressing implicit gender bias in medicine. CMAJ, 192 (42)

Roper, R. (2019): Does Gender Bias Still Affect Women in Science? Microbiology and molecular biology reviews : MMBR 83 (3)

Apothekenumschau: Frau Doktor, übernehmen Sie!. Podcast über Frauenkarrieren in der Medizin. 

 

Gender and equality

ärztin. Zeitschrift des Deutschen Ärztinnenbundes e.V.: https://www.aerztinnenbund.de/Zeitschrift_aerztin.0.289.1.html

Abschlussbericht zu den Diversity Zielvereinbarungen der Fakultät für Medizin der TUM (2018). 180511_Diversity_Zielvereinbarungen_Abschlussbericht_Fakultät Medizin.pdf

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (2019) Zweiter Gleichstellungsbericht der Bundesregierung. Eine Zusammenfassung. 

Bühren, A. & Schoeller, A.E. (2010).Familienfreundlicher Arbeitsplatz für Ärztinnen und Ärzte.Berlin Bundesärztekammer, GMS Z Med Ausbild, 29(1)

Bühren, A. & Tschörtner, A. (2011). Ich bin Ärztin. Studie zur Arbeitssituation und Zufriedenheit von Frauen in der Medizin. Berlin. Thieme.

Europäische Kommission (2021). She Figures 2021, Gender in Research and Innovation.

Gedrose, B., Wonneberger, C., Jünger, J., Robra, B.P., Schmidt, A.,Stosch, C., Wagner, R., Scherer, M., Pöge, K. & van den Bussche, H. (2011). Haben Frauen am Ende des Medizinstudiums andere Vorstellungen über Berufstätigkeit und Arbeitszeit als ihre männlichen Kollegen? Ergebnisse einer multizentrischen postalischen Befragung. Deutsche Medizinische Wochenschrift, Thieme.

Gemeinsame Wissenschaftskonferenz GWK (2010). Frauen in der Medizin. Ausbildung und berufliche Situation von Medizinerinnen.Edition 17.

Ley, U., Kaczmarczyk G. & Becker, F. (2013):Führungshandbuch für Ärztinnen: Gesunde Führung in der Medizin.Springer

Löther, A. (2021). 30 Jahre Geschlechtergleichstellung in der Wissenschaft – eine Bilanz. GWK.

Wissenschaftsrat (2012). Fünf Jahre Offensive für Chancengleichheit von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern - Bestandsaufnahme und Empfehlungen. Drs. 2218-12

 

Gender in anaesthesiology, orthopaedics and trauma surgery

Laake J.H. et al. (2021): A policy for diversity, equity, inclusion and anti-racism in the Scandinavian Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (SSAI). Acta Anaesthesiological Scandinavia, 66(1)

Lutz, P.M., Lenz, J., Achtnich, A. & Geyer, S. (2020):Ärztinnen in der Orthopädie und Unfallchirurgie in Deutschland: ein aktueller Status quo.Der Orthopäde, Springer

Hinweis: Das PDF des Artikels kann bei den Autorinnen angefragt werden.

Matot, I., De Hert, S., Cohen, B. & Koch, T. (2020): Women anaesthesiologists’ attitudes and reported barriers to career advancement in anaesthesia: a survey of the European Society of Anaesthesiology. British Journal of Anaesthesia, 124 (3)

Wong, C.A., Moonesinghe, S.R., Boer, C., Hemmings Jr., H.C. & Hunter, J.M. (2020): Women in anaesthesia, a special issue of the British Journal of Anaesthesia. British Journal of Anaesthesia, 124 (3)

 

Mentoring in medicine

Efstathiou, J.A., Drumm, M.A., Paly, J.P., Lawton, D.M., O'Neill, R.M., Niemierko, A., Leffert, L.R, Loeffler, J.S. & Shih, H.A. (2018): Long-term impact of a faculty mentoring program in academic medicine. PLOS ONE, 13(11)

Feldman, M.D, Arean, P.A., Marshall, S.J., Lovett, M. & O'Sullivan, P. (2010): Does mentoring matter: results from a survey of faculty mentees at a large health sciences university. Medical Education Online, 15: 5063

Frei, E., Stamm, M. & Buddeberg-Fischer, B. (2010). Mentoring programs for medical students - a review of the PubMed literature 2000 - 2008. BMC Medical Education, 10 (32)

Höppel, D. (2010). Akademische Mentoring-Programme in Deutschland 2010. Überblick über die deutschlandweite Online-Erhebung im Rahmen des Projekts "Aufwind mit Mentoring".

Morrison, L.J., Lorens, E., Bandiera, G., Liles, W.C, Lee, L., Hyland, R., McDonald-Blumer, H., Allard, J.P., Panisko, D.M., Heathcote, E.J. & Levinson, W. (2014): Impact of a formal mentoring program on academic promotion of Department of Medicine faculty: A comparative study. Medical Teacher, 36: 608–61

Petersen, R., Eggert, A., Grümmer, R., Schara, U. & Sauerwein, W. (2012): The mentoring of women for medical career development. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, Vol.1 No.2, pp.155-168.

Stamm, M. & Buddeberg-Fischer, B. (2011):The impact of mentoring during postgraduate training on doctors‘ career success.Med Educ 45(5): 488-96

Straus, S.E., Johnson, M.O., Marquez, C. & Feldman, M.D.(2013): Characteristics of Successful and Failed Mentoring Relationships. A Qualitative Study Across Two Academic Health Centers. Academic Medicine, Vol. 88, No. 1

Reconciliation of family and career

Dirmeier (2020): Die Vereinbarkeit von Karriere und Familie an einer Universitätsklinik am Beispiel des Klinikums rechts der Isar.

 

New books about family constellations

Having children and the new diversity of parenthood (deutschlandfunkkultur.de)

 


Für deutsche Version hier klicken